onsdag, oktober 19, 2005

Copyright

Att sno bl.a. bilder från nätet är om inte enklare än att sno godis från en liten unge. Reglerna syns inte på samma sätt som alla andra regler i vårat samhälle. Allt ser så ”öppet” och ”tillåtet” ut på webben, men skenet bedrar. Ordet ”copyright” låter kanske lika främmande som bekant för många av oss, men vad betyder ordet egentligen?

Idag hade jag en lektion om just copyright och upphovsrätt på Högskolan. Efteråt fick jag mig en funderare. Undra hur många gånger jag brutit mot lagen, och hur många människor som faktiskt inte bryr sig ett skvatt om lagarna nätet. Varför? För att lagarna om vad du får och inte får göra är så gott som osynliga ända fram till något händer. ”Den bilden vill jag att du betalar mig för att ha på din hemsida, gör du inte det så går jag till domstolen…” Ja, så kanske det kan låta, men upphovsmannen/kvinnan har ju rätt. Jag skulle inte heller tycka om någon som knyckte mina bilder, som jag tagit på olika föremål, för att lägga upp på hans/hennes webbsida. Det är min bild, alltså är det jag som har rätt att göra vad jag vill med den.

Bilder, musik, filmer, spel, texter osv. Allt är tillgängligt för oss på Internet och allt går att ladda ner, helt olagligt. Bra eller dåligt, vad tycker du?

1 Comments:

Blogger Viktor said...

Jag tycker det är bra.

onsdag, oktober 19, 2005 4:00:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home

Free Hit Counters
Web Site Counter