fredag, oktober 14, 2005

Boo.com och IT-bubblan som sprack

Varför inte satsa stort med än gång om man ändå ska satsa?

Det som låter bra till en början brukar ofta bli skit i slutet. Kanske var de tre grundarna till företaget boo.com lite för ivriga, vågade lite för mycket samtidigt som de tänkte alldeles för lite. Ernst Malmsten, Kajsa Leander och Patrik Hedelin var alla grundare till företaget boo.com. De var unga, välutbildade och smarta personer, men de hade tre olika personligheter som inte kom att gynna varandra i slutet.

Att starta ett företag på Internet som skulle sälja sportartiklar lät jättebra. Men att lansera webbsidan i programmet Flash på den tiden måste ha varit deras livs misstag. För att kunna titta och navigera sig på en Flash webbsida på Internet måste man ha tillgång till bredband. Hur många av företagets kunder (privatpersoner) hade tillgång till ett snabbt nät på den tiden?

Grundarna för boo.com var ivriga med att så snart som möjligt få företaget att leva och visa sig på marknaden. Däremot kanske de var lite för ivriga eftersom deras marknadsföringsstrategi och syfte var i allra högsta grad sluddrigt. Allt skulle hända på en och samma gång, ingen tid fick gå till spillo! Hela boo.com atmosfären kändes väldigt stressig. Inget fick gå fel, och ändå gick precis allt fel. Det var när pengarna från finansiärerna började rulla in som problemen började och maktspelet var ett faktum grundarna emellan. Det är inte svårt att spendera miljoner när de finns tillgängliga på kontot. Kanske spenderades pengarna lite väl flitigt, och på onödiga saker. Dessutom var det säkert någon som spenderade mer än den andre och det är då tjafset börjar med intriger och maktspel som påföljd.

Jag skulle aldrig komma på tanken att starta ett företag med personer som jag inte kände, vilket boo.com gänget inte verkade ha svårt för. I och för sig kände Ernst och Kajsa varandra sedan tidigare, medan Patrik var den ensamma vargen som var på jakt efter något stort. Tillsammans kunde de ha blivit stora, framgångsrika och betydelsefulla. Men riktigt så enkelt blev det inte. Internetvärlden förväntade sig något mer av dem, det där lilla extra som de så tydligt saknade… Teamwork!



Köp boken på http://www.bokus.com/se/
Free Hit Counters
Web Site Counter