tisdag, oktober 04, 2005

Vill du gifta dig med mig?


Idag ska jag diskutera vidare en sak som min goda vän, Jesper förövrigt inlett. Nämligen sex före äktenskap är en dålig eller bra idé?

På Jespers bloggsida skriver han att många i hans närhet (som är kristna) gifter sig nu, för att kunna ha sex… eller hur? Varför skulle man annars ha så bortom? Snart är det väl till och med förbjudet att kyssa varandra om man inte är gift, enligt de kristna? Samtidigt kan man läsa på
Vecko Revyns hemsida att det har blivit en trend i USA bland ungdomar att vänta med sex. Vi väntar med sex tills vi gift oss säger de, jag tänker: ”Vad har USA nu präntat in i ungdomarnas hjärna?” De tror att de ska kunna reducera antalet ungdomar som utsätts för könssjukdomar på detta sätt, men kommer det att minska via detta sätt? Nej, jag tror knappast det. Vi lever i ett samhälle idag där allt runt omkring oss pekar på sex. Inte konstigt att en del ungdomar har så fort in i ett äktenskap (speciellt om man är kristen). Frågan är om äktenskapet kommer att hålla, tänk om det inte gör det på grund av det sexuella umgänget tillsammans med denna andra person. Man kanske är så olika att det inte fungerar i slutänden? Var det värt väntan kan man då undra.

Den dagen jag gifter mig ska det var för att jag älskar min partner så mycket, och på alla sätt och vis att man vet att det är denna person jag vill leva tillsammans med resten av livet. Kan de som ”väntar” ha någon aning om hur det är att ha fått uppleva allt det njutbara och intima tillsammans med den personen man älskar? Och att man känner att det är precis så här jag vill att mitt liv ska vara…

Okej, självklart är inte sex allt, men det hör till en relation i allra högsta grad. Men visst, kanske någon klarar sig helt utan det, andra måste njuta varje dag av det… Vi är så olika som människor men vi är alla lika på ett sätt, och det är att vi alla behöver någon att älska.

Vill ni läsa mer om vad Jesper har skrivit kan ni ta er dit via denna adress:
http://shuoe.blogspot.com/
Free Hit Counters
Web Site Counter