torsdag, april 13, 2006

TV: n styr mitt liv?

Det är inte ofta man sätter pennan i handen och låter tankarna flöda ner på papperet. Nej, idag sätter man händerna på tangentbordet och låter fingrarna snabbt skriva bokstav för bokstav, som tillsamman bildar fina meningar och ord. Tekniken. Den är både bra och dålig. Datorn är bra. Den är toppen när man förstår sig på den, men besvärlig då den visar ”blue screen” gång på gång. Nåväl, jag ska prata om teknik, fast i annan mening, nämligen TV: n och dess påverkan på våra liv. Är den bra, dålig eller bara en missbrukande burk där pengar flödar in och ut?

Jag har verkligen svårt att förstå att somliga kan vara så beroende av något. Eller nu kanske jag ljuger en gnutta, visst är det lätt att hamna i fällan, du är fast och ingen kan ta dig därifrån. Går det att likna vid ett missbruk? Kan man missbruka TV serier? Ja, tydligen kan man det om man sitter framför TV: n från klockan 13.00 tills mörkret åter bli ljust. Jag har själv kommit på mig sittandes framför ett TV program som jag egentligen inte behöver se, men som jag ändå är fastklistrad vid. Man tänker att man ska stänga av i pausen, men då händer det alltid något spännande i slutet som man måste fullfölja. Man är fast i soffan. Producenten har lyckats med sin senaste produktion. Plugget får vänta, och vem tjänar på detta? Ja, inte är det min tentamen eller mina betyg. Bästa sättet att plugga är alltså inte nära en TV, vilket innebär inte i ditt hem! Sök upp närmaste bibliotek eller annan valfri lugn och harmonisk plats.

Syns i tentasalen!


Free Hit Counters
Web Site Counter